Saturday, June 27, 2009

kenapa perlu mencela lama

RENCANA
Kenapa perlu mencela ulama?
KRISIS politik yang berlaku di negara ini turut menjebakkan para ulama di dalam konflik. Apa yang malangnya, jika mereka membuat kenyataan bertentangan dengan kehendak sesuatu puak, maka mereka akan dikecam.

Itulah yang terjadi sejak kebelakangan ini, apabila ada tokoh-tokoh agama yang dikritik oleh pihak tertentu hanya semata-mata kerana menyatakan kebenaran.

Salah seorang yang menjadi mangsa kecaman ialah Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria yang dilabel macam-macam oleh penyokong-penyokong Pas apabila beliau membuat kenyataan melahirkan kekesalan terhadap kegagalan pembentukan kerajaan perpaduan.


Dah lama isu ini dibicarakan ulama yang mengeluarkan kenyataan yang tidak menguntungan ulama politik dianggap seteru mereka dah boleh dicerca.Keiklasan ulama ini untuk betulkan keadaan dianggap sebaliknya kerana tidak memihak kepada mereka.Keberanian da keiklasan ulama sebegini telah lama ditutup mulut oleh ulama politik.

Malah guru-guru agama mau pun pelajar-pelajar yang menceburi agama juga telah digam mulut supaya tidak bersuara sebalik bagi politik sebelah tak mengapa.Ini amalan dan pendekatan yang telah dilaksanakan oleh rakan kita itu.Terdapat juga kalangan Ahli Parlemen mereka yang berani menegur an beri pendapat tapi akan dilebel Boneka UMNO dan diugut letak jawatan.

Kehendaak kita ulama- ulama dan pengamal pengamal agama yang benar-benar iklas untuk membawa umat Melayu ini kejalan yang diredha allah tampirlah. Canggah dan perbetulkan kami.Kita tidak sanggup menghina dan mecerca Ulama-ulama yang benar-bennar berkecuali dan berani menegur dan laksanakan Islam yang sebenarnya.

Tok guru-tok guru politik sudah ambil peranan Allah dan nabi dengan banyak yang telah dilebelkan tidak islam terutama kepada pro kerajaan BN hari.Dah mereka telah mengislamkan KeAdilan dan DAP yang pasti telah dijanjikan syurga.Contoh dan panduan dinyatakan dalam setiap pilihanraya,perhimpunan,ceramah,risalah-risalah da sebagainya.

Eloklah kita doakan semoga ulama-ulama ini bersama Tok guru-tok guru wujudkan kalangan ulama-ulama perpaduan membicarakan tentang islam sebenarnya dan debat-debat kepentingan agama bangsa dan negera.


Entahlah taada kot perpecahan dan perpaduan antara ulama-ulama kita.Tentu sekali panduan ini telah pun terkandong dan Al Quran dan Hadis malah dalam perlembagaan PAS,KeAdilan dan DAP yang diterima pakai oleh Pakatan Rakyat.

No comments:

Post a Comment