Saturday, July 4, 2009

Royalti petroleum, BN berdolak-dalik

HARAKAH: Kenapa Kerajaan Pusat begitu liat hendak membayar royalti petroleum kepada Kerajaan Kelantan?

DATO' KAMARUDDIN JAFFAR: Terbukti, sememangnya ini merupakan dasar Tun Dr Mahathir yang daripada awal lagi ingin menafikan hak Kelantan terhadap royalti. Ini bukan sahaja di Kelantan tetapi apabila Terengganu jatuh ke tangan PAS royalti yang diberikan berpuluh tahun telah ditarik balik.

Di Kelantan bukan sekadar royalti tidak diberi kepada Kelantan tetapi pendaratan minyak juga dirancang supaya tidak didaratkan di negeri itu. Ini juga terbukti daripada sumber-sumber Petronas dan ianya dijelmakan dengan dasar dan keputusan supaya laluan minyak dan gas itu mendarat di Songkhla, Thailand.

Nasiblah Kelantan Membangun Bersama Islam.Janji Negera Kebajikan.Tunggu apa lagi.Tak payah cerita pasal royalti petroleum.Dah 20 tahun dah janji.Kalau hebat sangat buat carigali sendiri banyak kepakaran kita dalam PAS dan Pakatan Rakyat.Ilmu bekas Menteri Kewangan dan Timbalan Perdana Menteri ada kepakaran dalam semua ilmu.Ilmu Agamanya.Ekonomi apa tah lagi nak buat carigali minyak.Macam tahi minyak Dato Seri dan Tok-tok guru.

Tak malu nak ungkit,bangkit dan minta dengan YAB Perdana Menteri Malaysia.Dalam ceramah,Perhimpunan,Dewan Parlemen kat jalan-jalan dan bawah pokok kata boleh beres kenapa benda kecik tak payahlah.Minyak yang ada kat Kelantan Ayah Pin dah bagi kat Tok Ca sebelah sana bagi buat patong-patong buddha orang Siam yang bantu Tok Guru kita.

Petronas yang BN buat ni bukan islam tak masuk dalam belanjawan PKR mau dalam kemampuan kabinet Pakatan Rakyat untuk usahakan.KIta buat macam Perak Nizam balut kepala bagi tanah kampong Baru 999 tahun.Tu pun cakap aja tak sempat nak ajas dan pindah kelain.

Kesian Tok Guru kita yang hak. Kemana haknya. Tok guru punyai hak dah habis .Tu lah jangan tipu rakyat.Gona nak ikut usaha minyak pun tak pandai cakap dan ngejek BN pulak yang tak islam.Tak halal pula.Kalau bagi sama Tok guru halal.Tak bagi haram kita bantai dalam ceramah ya. Tak payah runding dan tak ya bagilah kat Kelantan minyak royalti tu.Minyak Ayah Pin ta apa he......

No comments:

Post a Comment