Wednesday, July 8, 2009

Strategi martabat bahasa Malaysia

Sains, Matematik kembali diajar dalam BM pada 2012

PUTRAJAYA: Kabinet semalam meluluskan strategi baru untuk memartabatkan bahasa Malaysia serta memantapkan pengajaran dan pembelajaran bahasa Inggeris di semua peringkat persekolahan.

Ini selaras dengan keputusan kerajaan untuk melaksanakan semula Pengajaran dan Pembelajaran Subjek Sains dan Matematik dalam bahasa Malaysia, berkuat kuasa pada 2012.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata pengajaran dan pembelajaran dua subjek itu di Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) Cina dan Tamil pula dilaksanakan dalam bahasa ibunda masing-masing

Syabas dan syukur dengan keputusan kerajaan memartabatkan bahasa Malaysia.Isu yang mempertikaikan bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeri sehinggakan hilang punca dengan muncul beberapa perjuang-perjuang bahasa.Malah kesempatan yang sama dirais oleh pihak Pakatan Rakyat.Mudahkan berbincang tak perlu gunakan perbincangan jalanan,perhimpunan dan sebagainya.

Perubahan ini juga sesuai dan sekata dengan konsep 1 Malaysia bagi kedua matapelajaran tersebut dalam bahasa ibunda masing-masing.Bagi bahasa Inggeris terus dipertingkatkan dengan pengajaran dan perbelajaran kepada tenaga pengajar dan pelajar itu sndiri.Keluhan rugi kepada anak-anak memang ada tapi melihatkan kecapaian yang telah terlaksana ada kelemahan yang perlu dibaiki segera.

Kita percaya keputusan ini buat bukan atas desakan mana-mana pihak tapi ianya mengambil pandangan semua pihak dan isu ini diberi ruang yang panjang sebelum diputuskan.

Kita sebagai rakyat perlu menerima dan bersedia untuk bersama-sama kerajaan dalam melaksanakan perubahan ini demi kejayaan bersama.

No comments:

Post a Comment